Exposant

Oh no, een no-show!

5 tips van ANBOS om dit te voorkomen;

 

Je bent er helemaal klaar voor. De behandelstoel staat er netjes bij en de producten voor de behandeling staan klaar. Het wachten is nu alleen nog op je klant die elk moment je salon binnenstapt… 10 minuten later is er alleen nog steeds geen klant te bekennen. Oh no, je hebt met een no-show te maken, ofwel; een klant die niet komt opdagen. ANBOS geeft je 5 tips hoe je no-shows in je salon kunt voorkomen.

Tip 1: Stuur altijd een bevestiging en herinnering

Zorg dat je klant de afspraak simpelweg niet kán vergeten. Stuur je klant daarom direct nadat de afspraak is gemaakt – per email, sms of WhatsApp – een afspraakbevestiging én herinner hem of haar enkele dagen voor de behandeling aan jullie afspraak.

Tip 2: Maak je e-mail persoonlijk

Door je klanten aan te spreken bij hun voornaam en ze te bedanken voor hun afspraak, maak je je email al een stuk persoonlijker. Vermelden dat je uitkijkt naar hun komst, werkt ook vaak goed. Voor een echt persoonlijke touch, kun je een foto van jezelf of het team toevoegen. Probeer in ieder geval de boodschap van jouw email zo persoonlijk mogelijk te maken, zodat klanten zich verbonden voelen met jou en je salon. Valt je email op, dan is de kans groter dat de klant je bericht ook echt leest, en zo de afspraak minder snel vergeet.

Tip 3: Maak de klant bewust

Klanten denken vaak dat wanneer zij niet komen opdagen, hun plekje wel wordt opgevuld door een ander. Maak hen er van bewust dat jij, in je agenda, tijd voor hen vrijmaakt en dat het gevolgen heeft voor jou wanneer zij niet komen. Dit kan op vele manieren en hoeft zeker geen een dreigende toon te hebben. Stuur bijvoorbeeld een foto mee van een kopje thee dat al klaarstaat of van de behandelkamer die gereed is voor gebruik.

Tip 4: Verwijs altijd naar je annuleringsvoorwaarden

Wees duidelijk naar je klant en leg afspraken schriftelijk vast. Vermeld op je afspraakkaartje dat je kosten in rekening brengt wanneer iemand last-minute afzegt of niet komt opdagen. Bied je klant de gelegenheid de afspraak tijdig te annuleren of te verplaatsen. Vermeld duidelijk in zowel de bevestiging als de herinnering hoe dit werkt en verwijs naar je annuleringsvoorwaarden.

Tip 5: Beloon loyale klanten

Beloon klanten die op tijd komen door hen complimenten te geven. Als je klant hoort dat jij het fijn vindt dat hij of zij er is, zal hij of zij de volgende keer ook op tijd komen.

Bonus:

Mocht je onverhoopt toch een no-show hebben – dit kan uiteindelijk met je beste klant gebeuren  – benut deze tijd dan om je 2-do’s weg te werken die je normaal steeds vooruit schuift. Zorg er dan ook voor dat je deze 2-do’s op papier hebt staan, zodat je het niet op het laatst nog hoeft te bedenken 😉

Voorbeelden voor annuleringsvoorwaarden om no-show te voorkomen:

“Als u een behandeling 24 uur of korter annuleert, kunnen wij 50% van de gereserveerde behandeling in rekening te brengen. Vergeet u de afspraak af te zeggen, dan kunnen wij helaas het gehele bedrag van de ingeplande behandeling(en) in rekening te brengen.”

“Als u een afspraak tenminste 24 uur van te voren afzegt, wordt de gereserveerde tijd niet in rekening gebracht. Vergeet u de afspraak af te zeggen, dan kunnen wij het hele bedrag van de geplande behandeling in rekening brengen.”

Let op! Het is van groot belang dat je klant vooraf op de hoogte is van annuleringsvoorwaarden en dat die ‘ter hand worden gesteld’. Dat kan bijvoorbeeld via een afspraakkaartje. Alleen een melding op bijvoorbeeld de website is niet voldoende.

Tijdens de beurs behandelen we ook tips voor in je praktijk. Koop hier je kaartje en boek later de workshops en lezingen bij.